Wynajem długoterminowy samochodu to leasing operacyjny, bez konieczności wykupu samochodu, z ustaloną z góry wartością rynkową na końcu umowy.
Więc jako klient mamy możliwość wykupić nasze auto pod koniec umowy, jednak nie jest to obowiązkiem – po spłacie ostatniej raty wynikającej z umowy najmu, samochód może zostać przekazany leasingodawcy. Leasingobiorca natomiast, może zdecydować się na wynajem kolejnego pojazdu.
Warto pamiętać, iż wynajem w większości instytucji finansujących dotyczy jedynie samochodów nowych, zarówno osobowych, jak i dostawczych do 3,5 tony oraz samochodów demonstracyjnych do 12 miesięcy od pierwszej daty rejestracji.
Klasycznym leasingiem operacyjnym możemy sfinansować zakup używanych samochodów- nie tylko osobowych, ale także transportu ciężkiego oraz innych.
Przebieg najważniejszy!
Różnicą pomiędzy powyższymi formami finansowania jest przebieg roczny jaki deklarujemy, czyli tak zwane zużycie pojazdu.
W leasingu operacyjnym, nasz zakup to kwota netto samochodu rozłożona na okres spłaty leasingu operacyjnego najczęściej to: 24M, 36M, 48 miesięcy lub więcej. Leasingobiorcy nie są rozliczani z wykonanych przebiegów. W wynajmie długoterminowym, w należy zadeklarować roczny przebieg pojazdu, np; 10 tyś km na rok lub więcej.
Jeśli po zakończeniu umowy okaże się, że rzeczywisty przebieg jest większy od deklarowanego- mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty za każdy „ponadprogramowo” przejechany kilometr. Stawki za nad przebieg są określane w tabeli opłat i prowizji firmy z którą podpisaliśmy umowę.
Wykup samochodu z umowy.
Docelowo leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu po spłacie ostatniej raty, oczywiście istnieje możliwość rezygnacji z wykupu przedmiotu, ale byłoby to rozwiązanie nie opłacalne, skoro spłaciliśmy nasz samochód.
Wynajem długoterminowy w pierwszej kolejności, po zakończeniu umowy
otrzymujemy wartość wykupu samochodu, która jest obliczana względem EuroTax oraz aktualnego stanu technicznego pojazdu. Dodatkowo, jeśli samochód został zniszczony i będzie odbiegał od „stanu normalnego użytkowania” leasingodawca może obciążyć leasingobiorcę kosztami napraw. Inaczej niż w leasingu gdzie samochód spłaciliśmy i jego stan pozostaje bez znaczenia dla leasingodawcy.
W wynajmie długoterminowym dzieje się tak że po zakończeniu umowy klient może po prostu może samochód zwrócić i umowa zostanie zamknięta. Kwestią dalszej odsprzedaży przedmiotu leasingu (samochodu) nie jest dla leasingobiorcy istotna, wybiera on nowy samochód z salonu.
W zależności od potrzeb.
Można ująć, iż wynajem długoterminowy jest usługą, w której płacimy za faktyczną utratę wartości samochodu rozłożoną w czasie. Część przedsiębiorców preferuje leasing operacyjny z tego powodu, że po zakończeniu umowy ma możliwość nadal korzystać z tego samego przedmiotu lub go sprzedać.
Druga część uważa z kolei, że sprzedaż samochodu jest problematyczna- zwłaszcza, jeśli ma dotyczyć całej floty. Większe przedsiębiorstwa traktują samochody jako narzędzia pracy, które stanowią dla nich koszt. W związku z tym nie są zainteresowane ich użytkowaniem po zakończeniu umowy leasingowej, kiedy większość z pojazdów ma już solidny przebieg, a ich sprzedaż zajmuje czas i wymaga zaangażowania.
Jakie Koszty?
Jak prezentuje się oferta wynajmu długoterminowego na tle leasingu operacyjnego? Poniżej przykładową symulacją opartą na dostępnych kalkulatorach ofert.
Planujemy sfinansować zakup nowego Mercedesa CLA 200 Shooting Brake o wartości netto 107 723,58 zł, z okresem leasingu 36 miesięcy oraz wkładem własnym na poziomie 10% wartości samochodu.
W wynajmie długoterminowym koniecznie należy podać limit roczny przebiegu. Klient deklaruje niewielki przebieg– 10 000 km rocznie.
Miesięczna opłata najmu netto: 1 278,19 netto zł, plus wszystkie przeglądy i wymiana części eksploatacyjnych: 160,13 zł, łączna rata finansowania: 1 438,32 netto zł Opłaty za przekroczenie limitu kilometrów dla oferty: 0,35 zł za każdy przejechany kilometr.
Gdyby przedsiębiorca zdecydował się na wykup samochodu to musiałby zapłacić 65 280,49 zł netto, co stanowi ponad 60% wartości początkowej samochodu.
Do oferty wynajmu długoterminowego można doliczyć dodatkowo komplet opon zimowych z opcją wymiany i ich składowania oraz ubezpieczenie komunikacyjne na cały okres umowy, które rozłożone jest ratach leasingowych.
Miesięczna rata leasingowa (przy założeniu maksymalnego możliwego wykupu 30% wartości przedmiotu) to: 2041,07 netto zł w leasingu operacyjnym można jedynie wykupić dodatkowo ubezpieczenie komunikacyjne, na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych.
Nie ma jednak możliwości sfinansowania zakupu opon zimowych ani serwisu pojazdu, to robi się we własnym zakresie.
Po 36 miesiącach, leasingobiorca musi zapłacić: 32 317,07 zł netto. Jest to maksymalna możliwa kwota wykupu w tym przypadku. Jeśli przyjmiemy, że klient chciałby ofertę z wykupem za 1%, miesięczna rata leasingowa wyniesie: 2 853,81 zł netto.
Podsumowanie.
Rata Najem: 1438,32 zł netto
Leasing Operacyjny: 2853,81 zł netto
Warto dodać, że sposób finansowania jest kwestią indywidualną każdego z nas i w dużej mierze zależy od potrzeb danej firmy. Jeśli jednak nie chcemy inwestować dużej kwoty miesięcznie na zakup pojazdu, możemy zdecydować się na jego wynajem.
Wszystkie inne symulacje możecie znaleść na ratymoto.pl
Czytaj Też: Leasing finansowy, Leasing operacyjny, wpis naszego bloga poniżej:
Dominik zajmuje się sprzedażą – przygotowuje oferty samochodów, przelicza kalkulacje leasingu. Odpowiada za cały proces obsługi klienta. Doradza którą formę finansowania warto wybrać. Na co dzień pasjonat sportu, gór i kolarstwa. Każdą wolną chwilę spędza na dwóch kołach.